torsdag den 21. oktober 2010

Far og mor med kæmpesofa og kæmpebaby

Det er vist efterhånden længe siden vi har fået opdateret bloggen så hermed lidt nyt i ord og billeder.
   Først og fremmest er vi efterhånden kommet på plads i den nye lejlighed. Vi mangler stadig at få sat en enkelt hylde op, og så drømmer jeg om en tur til IKEA, men det bliver vist først når der kommer lidt flere penge på kontoen. Vi havde regnet med at få hele indskuddet tilbage fra den gamle lejlighed, men en vandskade på køkkengulvet satte en stopper for den plan i sidste øjeblik. Lidt ærgerligt, men heldigvis er der ikke noget vi akut mangler, så det går nok. Lidt nyt har vi dog fået - en grotesk stor sofa! Vi bestilte den i Biva et par dage før vi flyttede, og d. 15. (!) kom den endelig, efter at leveringen var blevet udskudt et par gange. Min indre hormonheks havde ad flere omgange hidset sig alvorligt op over manglende service i sådan en discountmøbelbiks, men heldigvis formåede jeg at kontrollere mig, da jeg fik forhandlet en endelig leveringsdato frem. Således kom jeg glad og forventningsfuld hjem fra arbejde d. 15. til en lejlighed fuld af... verdens største sofa. Det viser sig, at man ikke bare kan regne med at størrelsesforholdene i Bivas store møbelhus og vores i den sammenhæng lille lejlighed er ens. Så den sofa, hvis størrelse så rimelig almindelig ud i butikken, er ENORM på Søndre Ringgade. Heldigvis sidder man godt... Lektie til næste gang der skal købes sofa: MÅL OP hvor meget plads der rent faktisk er, og hvor meget sofaen må fylde, og vær måske en anelse mindre benovet over de (åbenbart knapt så) uanede mængder af plads i det nye palads.
   Men altså - bortset fra bemærkelsesværdigt meget nøl fra Bivas side, manglende finanser og nogle småting der skal rokeres omkring og sættes ordentligt på plads, er vi nu nået så langt som til at have fornemmelsen af at "nu bor vi her". Så rigtig stor tak til vores respektive forældre for hjælp til indkøb og opsætning af lamper og gardiner og til store, stærke kammerater for asen og masen, malen i den gamle lejlighed og opsætning af endnu flere lamper - tak, tak, tak!

Ellers nyder vi at have efterårsferie. Jeg havde en plan om en hel masse læsning, men den er blevet skiftet ud med nogle flere vagter på jobbet - der skal jo penge i kassen. Jens tager det også stille og roligt - han vender dog snuden mod Mors i weekenden for at deltage i årets første julefrokost. Hvis i spørger mig er det noget tidligt. I det hele taget har jeg et klart indtryk af, at julen i år bliver presset ned over hovedet på os tidligere end normalt. Der har i et par uger været et forholdsvis stort udvalg af juleslik i den lokale Fakta, det har siden bredt sig til også at omfatte SuperBest, Føtex mm. Da vi gik en tur igennem strøget idag viser det sig, at også Salling er blevet pyntet til jul - sådan rigtigt, med gran og store hjerter med lys i på facaden. Jeg ved ikke hvem der er ophavsmanden bag dette forkrampede julehysteri, og hvordan han helt nøjagtig er nået frem til, at det er jul allerede midt i oktober, men et er i hvert fald fuldstændig sikkert - denne forbruger reagerer ikke efter hensigten! I stedet slår hun hælene i jorden og nægter at bringe en nisse/julestjerne/juleslik osv osv osv ind i sit hjem før TIDLIGST 1. søndag i advent. På denne måde bliver man jo træt af jul allerede inden vi kan vende kalenderbladet med 1. december?! Jøsses...

Nå, det var vist et lille sidspring - og ovenikøbet et ret mavesurt et af slagsen. Lad os i stedet vende opmærksomheden mod maven. Den er i hvert fald efterhånden svær at komme udenom. En del af jer har ved selvsyn set hvor stor den efterhånden er blevet, og i dag fik vi endnu en fagpersons mening på området. For 3 uger siden var jeg som sagt ved lægen, hvor hun nævnte at min mave var riiimelig stor, men dog inden for normalen. I dag var vi hos jordemoderen for 2. gang, og også hun medgav at målet på min livmor var ret stort. Sidst jeg fik den besked var jeg helt paf og fik ikke spurgt ind til, hvad det helt præcist betød - stort barn eller meget fostervand? Denne gang var jeg bedre forberedt og fik stillet det spørgsmål, der har rumsteret i baghovedet siden sidste lægebesøg - venter vi os en kæmpebaby, eller har han bare ualmindelig meget plads at boltre sig på? Og svaret er .... ??? ... !!!! .... BEGGE DELE!!! Allerede ved sidste scanning havde sygeplejersken kommenteret hans lange arme og ben (og vi undrede os på behørig vis over, hvor de mon kunne stamme fra). Jordemoderen skønnede ham nu til at have en kampvægt på 1400-1500 gram allerede - normalen er her ved indgangen til 3. trimester 1100-1200 gram. Der udover har han rigtig meget fostervand at svømme rundt i, så alt i alt er der altså ret god grund til at maven er stor. Det betyder også, at jeg kan begynde at mærke et let pres på ribbenene ,når jeg fx sidder ned, men endnu ikke noget der ikke er til at holde ud. Værre er dog den irriterende halsbrand, der efterhånden har indhentet mig. Heldigvis har jeg fået nogle ret effektive tabletter på apoteket som kan tage det. Vægten siger +7 kg. Det kan vist tilskrives stor baby, meget fostervand og bare generelt vand i kroppen. I hvert fald kan jeg stadig være i mit gamle tøj - jeg kan bare ikke heeeelt lukke bukserne. Desuden er baby nu anledning til en ny form for underholdning - observation af hoppende maveskind. Han sparker rigtig meget igennem nu og møffer en masse rundt. Det kan ses uden på maven selv gennem tre lag tøj - det ser simpelthen vildt ud, og jeg kan bruge ret meget tid på at kigge på den dansende mave.
   Vi er nu for alvor begyndt at glæde os til han kommer. Det har betydet rigtig meget i hvert fald for mit vedkommende, at vi er flyttet og kommet på plads. For nu skal vi ikke længere før hans fødselsdag, han skal bo her - sammen med os. Det er blevet meget mere virkeligt, og vi kan begynde at forestille os hvordan det bliver, når hans lille seng bliver redt, puslebordet bliver samlet og barnevognen kommer hjem. Samtidig har det givet anledning til stress og et enkelt hysterisk anfald fra den noget hormonforstyrrede kommende mor. For nu er der jo alt muligt vi SKAL have på plads - vi kan ikke blive ved med at udskyde det hele med "det når vi nok, der er jo lang tid endnu!". For det er der faktisk ikke! I dag er der præcis 12 uger til jeg har termin. Det vil sige at alt efter 9 uger fra nu vil blive betegnet som en normal fødsel, og der går max - MAX 14 uger før to bliver til tre. Det er så vildt at tænke på, og jeg er sikker på at tiden kommer til at gå lynhurtigt. Der er så mange ting vi skal have ordnet inden - de sidste indkøb (som jeg fuldstændig mangler overblik over, men som vist ikke er så slemt, at det ikke kan klares med en enkelt tur i BabySam og tilsvarende besøg i IKEA), jul, nytår, fire eksaminer, tøjvask og færdig indretning af babyhjørnet i soveværelset. Kan i ikke godt se at 12 uger ikke er lang tid? Ih.... Jøsses det hele er gået stærkt indtil nu.

Og billeder skal i ikke snydes for/undgår i ikke!
Først af den nye lejlighed:

Først fra den ene af to stuer: en fin karnap med udsigt til ringgaden. I kan måske fornemme fine små babushkadukker i vindueskarmen - de er importeret direkte fra Budapest. De er superfine, håndmalede og slet ikke til at stå for... med mindre man er manden i huset. Så er de nemlig bare i vejen, når man fx skal tørre støv af, og de er altid, fuldstændigt uden undtagelse årsag til skæld ud når man ikke lige har fået dem placeret milimeterkorrekt, som de stod, før man begav sig ud med støvkluden.










Her ses Jens i den nye og store sofa. Han ser meget glad ud, for han har lige købt sig et nyt spil til sin playstation. Vi befinder os i øvrigt stadig i den samme stue som ved ovenstående billede.

Et enkelt billede af tv-bordet. Den er oprindelig født med en væghængt del, der skal sidde over tv'et, og vi håber at det bliver en af de ting vi finder penge til inden længe. 

Et billede af spisebordet med en af de lamper, der har voldt en hel del frustrationer. Den blev sat op søndag med vold og magt og ingen rawlplugs. Efter at den med et brag havde tilbragt efterfølgende nat på gulvet lavede Jens en Storm P-lignende opfindelse med nogle gamle gipsskruer, og nu sidder lampen som den skal. Vi ønsker os noget billede-plakathalløj til det hjørne, men har ikke lige noget bestemt i tankerne endnu.
Et billede fra den anden stue/kontoret/det kommende børneværelse. Indtil videre er det i åben forbindelse med den store stue, men vi regner med at kunne sætte en spånplade eller sådan noget op, når det engang bliver nødvendigt, at den lille får sit eget værelse. Den flotte vægudsmykning er en indflyttergave til Jens og to andre kammerater fra de gutter, der ikke flyttede med. Motivet vil jeg ikke kommentere, blot vil jeg henlede opmærksomheden på de flotte farver - det er sådan jeg vælger at se det!

Et billede fra gangen/entreen. Nå i engang kommer på besøg, behøver i ikke være bange for at fryse fødderne - der er nemlig lånesutsko til alle! (eller i hvert fald til de første fem...)

Soveværelset. Her mangler vi stadig en del, og det fungerer en hel del af tiden som opbevaring for det, vi ellers ikke helt ved hvad vi skal gøre af. Billedet er tage fra det hjørne der skal være babyhjørne - her skal sengen og puslebordet stå, ligesom der er udgang til den altan, hvor vi regner med, at han skal stå og sove i en barnevogn. Jeg er dog stadig lidt spændt på, om trafikstøjen vil være for meget, men det er der vel kun én måde at finde ud af på?


Køkkenet. Rigtig fint i størrelsen, meget funktionelt og vigtigst af alt - med opvaskemaskine! Den har kørt flittigt siden vi flyttede ind - første gang var vi næsten så imponerede, at vi sad og kigge på den, mens den kørte hele vaskeprogrammet igennem. I nederste højre hjørne kan ganske svagt anes en rullepølsepresser. Jens har lavet årets første rullepølse, og han er rigtig god til det. Han har også lavet sylte, så lige for tiden lever vi af bagerens gode rugbrød med hjemmelavet sylte og rullepølse (som ikke er jule-, men efterårsmad!)
Mere køkken!


Lige et enkelt mavebillede her ved indgange af 3. trimester. Jeg undskylder for det bøvede udtryk og henleder i stedet opmærksomheden på den kæmpe babybule, der altså rummer en dreng, der sprænger normalskalen for små bebser i sin aldersgruppe!
Far og mor har valgt at se glade ud, selvom mor især er en lille smule betænkelig over at skulle føde en baby der allerede nu er stor.

Lige et lille udvalg af indkøbt babygrej. Noget er nyt, andet er brugt, noget billigt, andet knapt så billigt. Især er jeg stolt over sækkestolen med køer på som jeg har købt brugt til 300 kr. inkl. fragt - nypris er knapt 1000 kr. - man kan slet ikke se den er brugt. Ellers er jeg ret vild med det grønne badekar, den lækre brune flyverdragt og og og... ja faktisk det hele! Alt er bare sødere i babystørrelse!
Nå, det blev vist lidt langt - må hellere stoppe mens legen er god. Tak fordi i kiggede med så langt!

/Mette

Ingen kommentarer:

Send en kommentar