fredag den 6. januar 2012

Fødselsdag vol. 1: Bye bye baby!

I går fejrede vi Laurits' 1 års fødselsdag. Han er nu officielt en tumling og ikke længere en baby. Det er gået vanvittigt stærkt, og jeg ville virkelig ønske, at jeg kunne spole tiden lidt tilbage. Bare en lille smule! Jeg har været mere end almindelig rørstrømsk de sidste dage. Har jeg nydt vores baby nok? Nusset ham nok? Kysset ham nok? Kysset ham for meget? Er jeg overhovedet klar til at være mor til en tumling i stedet for en baby? Hvor er facitlisten, så jeg kan se, om det sidste års benhårde, men  fuldstændigt fantastiske arbejde er bestået?

Når jeg tænker mig om, ved jeg det jo godt. Foran mig kravler den dejligste, sødeste, kærligste, sjoveste (find selv på flere superlativer, alt der er positivt ladet passer på min søn!) lille dreng, der smelter alle hjerter. Han er en selskabspapegøje, morsdreng og grinebidder. Han trives og er fint med i sin udvikling. Han skaber sig, griner, hoster, råber og græder for at få opmærksomhed. Han bliver helt salig, når han bliver nusset og putter sig i vores arme, når han bliver træt og pylret. Han kaster med alt og vil helst lege med en rød eller gul melaminskål fra køkkenskabet. Han kan ikke lide mælk, men elsker sovs og kartofler. Hans seng står stadig i vores soveværelse, men han vil helst sove imellem os. Han skal starte i dagpleje på mandag. Han bliver så stor og dygtig!

Vores babyarbejde må være godkendt. Man kan ikke få så dejlig en dreng og samtidig være dumpet i forældreskab, det tror jeg ikke på!

Nå, men dagen i går forløb rimelig stille og roligt. At dømme efter vejret har Laurits opført sig tæskeelendigt det sidste år. Da jeg har lidt svært ved at genkende den opførsel, vælger jeg at tro, at vejret må tilskrives en anden. Er sikker på at kl. 12.21 skinnede solen fra en skyfri himmel over afdeling Y2 på Skejby.
   Laurits vækkede os kl. 7.30, og vi stod søvndrukne op og puslede og lavede havregrød til fødselsdagsbarnet. Efter at have fyldt den lille mave, pakkede han gaver op. Vi havde været dødkedelige praktiske i vores gaveindkøb, så der var strømper, sengetøj og andet brugbart i pakkerne. Ikke så meget som en eneste lille ting fra Fætter BR havde sneget sig ind. Laurits var ligeglad, for der var gavepapir og -bånd, så festen var sikret ligemeget hvad.
   Vi kørte til Mors for at spise frokost og køber lamper, så bedstefar og bedstemor fik også chancen for at sige tillykke til den lille supermand, der vanen tro lige tjekkede under tæpperne om bedstefar havde gjort ordentligt rent.
   Til aften fik vi fødselsdagsmenu bestående af bl.a. sovs og kartofler. Fødselsdagsbarnet var himmelhenrykt og underholdt flittigt ved bordet ved fx at blæse sovsebobler.
    Han fik lov til at være længe oppe og hyggede videre til tvet med rosiner og smoothie.

Det har været en dejlig, dejlig dag. Jens og jeg har kigget på hinanden SÅ mange gange og sagt "det er for vildt, tænk at der er gået et år allerede?!". Hele tiden har vi kigget på uret og sagt: "for et år siden ventede vi på at komme ind" "For et år siden fik jeg lagt epiduralblokade" "For et år siden blev han født" "For et år siden ringede vi hjem". I mit tilfælde: "For et år siden tudede jeg" - den kunne jeg så bruge fire-fem gange i løbet af dagen, og kan sådan set stadig i et par dage fremad. Jøsses som jeg tudede! Det var så overvældende stort, udmattende, opløftende, nervepirrende, beroligende, dejligt, voldsomt, befriende, forløsende, ALT!

Og nu er han så et år... I får en voldsom omgang billeder af fødselsdagsbarnet, som i dag har været til 1 års undersøgelse hos lægen: 75 cm, 10,4 kg og otte bisser. Der er altså 25 cm og 7.3 kg lækkerhaps mere i dag end for 1 år siden. Det er så stort. Han bliver så dygtig og der sker så meget lige nu. Jeg GLÆDER mig til det næste år og er spændt på hvad det vil bringe. I første omgang en fødselsagsfest på søndag og dagplejestart på mandag. Ih <3

Nå, det var de der billeder, vi kom fra...

Selvom man har fødselsdag ånder alt ikke idyl - det viser sig nemlig, at man også skal have strømper på, når man er fødselar!
En lille fødselsdagssang til havregrøden

Så er han frisk igen
Uh gaver! Jeg prøvede at tage et billede af gaverne alene, men de var uimodståelige for en lille pilfinger. Det var sådan set også ok - de var jo til ham

Den ser bedst ud!

Pakke, pakke op!

Så gik der hul på bylden, om man så må sige...

Er det virkelig bare kedelige hjemmesko eller er det snydefuttere som i virkeligheden er lavet af slik?

Hit med flere PAKKER!

Og det fik han så...

Skægt papir, kedeligt indhold

Den samlede, praktiske høst som man slet ikke kan lege med

Store drenge spiser med gaffel (og kyler den et splitsekond senere på gulvet)

Se mig far, jeg er sød!

Danse, danse hos bedsterne. Den er sjov den her!

Tjek! Bedstefars rengøring er godkendt

Far og søn deler en pakke rosiner efter en hård, men dejlig fødselsdag.
Og sidst lidt musik til de nostalgiske

1 kommentar:

  1. Tillykke - hvor er han skøøøøn og ingen tvivl om i havde en forrygende dag :O)
    Kh
    Christina

    SvarSlet